Logostaan Lontoon metro tunnetaan. |
Se metro on yleensä meluisa, usein hyvin ruuhkainen ja erittäin
helppokäyttöinen. Kun asuin Itä-Lontoon Bethnal Greenissä, jouduin muutaman
kerran ottamaan Central linen junan kohti keskustaa aamuruuhkan pahimpaan
aikaan, kahdeksan jälkeen. Yleensä metrot saapuivat asemalle puolentoista
minuutin välein, ja täyteytensä puolesta ne muistuttivat lähinnä täyttä
sillipurkkia, jonne on ihan kiusaksi työnnetty lisää silliä, vaikkei oikeasti enää
mahtuisi. Usein piti antaa vähintään neljän metron valua silmien edestä kohti
länttä. Joskus piti odottaa aseman ylätasanteella liukuportaisiin pääsemistä,
koska laiturit olivat niin täysiä. Näin käy Bethnal Greenin asemalla aivan
jokaisena arkiaamuna, eikä Bethnal Greenin asema suinkaan ole ainoa laatuaan.
Lontoon metro on aina ollut vähän tarunhohtoinen, mikä
tietysti ei ole kovin yllättävää. Se on näkynyt populaarikulttuurissa
esimerkiksi tällä ja tällä 90-lukulaisella musiikkivideolla. Kun Lontoon metrolla sai kulkea
ensimmäistä kertaa, tuntui siksikin erityisen jännittävältä. Kaikesta huolimatta
Lontoon metro myös arkipäiväistyy äkkiä. Kännykkäverkkoon ei maan alla ole asiaa,
tilaa ei ole yhtään liikaa ja istumaan pääsee jos pääsee.
Lontoon metro- ja lähijunaverkosto näyttää kartalla tältä, jokseenkin hengästyttävältä. |
Vähän samankaltainen arkipäiväistyminen päätyy helposti
koskemaan muutakin Lontoon joukkoliikennettä, kuten maailmankuuluja kaksikerroksisia
punaisia busseja. Ne hidastelevat Lontoon kapeilla kaduilla ja tarjoavat
erityisen töksähtelevää kyytiä. Kokeilkaapa joskus itse mennä istumaan kaksikerroksisen
bussin yläkerran etupenkkiin seuraamaan, miten liikenne Lontoon katuverkossa toimii,
ja pohtikaa sitten bussikuskin hermoja. Niiden on oltava sellaiset kuin
lehmällä.
Lisäksi Lontoon joukkoliikenne on kallista.
Oyster-matkakortille ladatulla arvolla tehty metromatka maksaa (jos matka
kulkee ykkösvyöhykkeen kautta) vähintään 2,20 puntaa eli 3,08 euroa, ja aamu-
ja iltaruuhkien aikaan 2,80 puntaa (3,91 euroa). Jos haluaa kausilipun,
kuukausi ykkös- ja kakkosvyöhykkeellä maksaa aikuiselta 123,30 puntaa (172,39
euroa). Samalla hinnalla matkustaisi Helsingin sisällä noin kolmen ja puolen
kuukauden ajan.
Lontoon joukkoliikenne on silti myös todella tehokasta ja
toimivaa, ja välineet ovat siistejä. Linjasto myös täydentyy jatkuvasti ja
kalusto uudistuu. Uusimmat metrojunat kulkevat jo muun muassa Circle- ja
Metropolitan-linjoilla. Lisäksi muutama vuosi sitten avattu Overground-verkosto
on parantanut toisen ja kolmannen vyöhykkeen poikittaisliikennettä
huomattavasti. Seuraava suuri muutos on Crossrail-tunnelirata, joka yhdistää Lontoon
keskustan alueita valtakunnalliseen raideverkkoon.
Lontoolaisissa Overground-junissa on tilava tunnelma. (Kuva: Fraselpantz, en.wikipedia) |
Johannes Laitila
tiedottaja, HSL
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti