torstai 29. joulukuuta 2011

Millaista olisi joukkoliikenne ilman manuaaleja?

HSL:n verkko- ja mobiilipalvelu Reittiopas on palvellut matkustajia jo kymmenen vuoden ajan. Nykyisin se on yksi Suomen tunnetuimmista ja suosituimmista verkkopalveluista. Myös asiakaskyselyissä näkyy Reittioppaan suosio: suurin osa asiakkaistamme nostaa sähköisen aikataulutiedon paperia tärkeämmäksi.

HSL on matkalla kohti reaaliaikaista matkustustietoa. Uskomme, että tulevaisuudessa matkustaja voi käyttää joukkoliikennettä ilman manuaaleja. Se päivä on totta sitten, kun digitaalisilla näytöillä ja kännyköillä näkyy kulkuvälineiden reaaliaikaisen tilanne ja jatkuvasti päivittyvät älykkäät reittivaihtoehdot haluttuun päämäärään.

Samalla kun sähköisen tiedon määrä kasvaa, painetun aikataulutiedon merkitys vähenee. Vastaava kehitys näkyy jo vahvasti luettelobisneksessä; puhelinluettelot ovat muuttuneet sähköiseksi itsepalveluksi, kun tiedonhaku verkosta on muuttunut helpoksi ja edulliseksi.

HSL jakaa kotitalouksiin vuodessa yhteensä yli miljoonaa aikataulukirjaa. Määrä on vain kasvanut vuosikymmenestä toiseen. Joka kotiin jaettava kirja ei ole ekologisesti paras tapa välittää aikataulutietoa. Lisäksi kirja on sillä tavalla jäykkä tuote, että siihen päätyvä väärä tai muuutuva tieto ei ole muokattavissa painamisen jälkeen. Varmasti ajantasaisin aikataulutieto löytyy nykyään verkosta.

Ensi kesänä joukkoliikenteen kesäkausi supistuu kahdeksaan viikkoon. Helsingin alueella suunnitellaan aikataulutiedon välittämistä lyhyeksi kesäksi liikennevälinekohtaisten irtoaikataulujen ja sähköisen tiedon varassa. Irtoaikatauluja on jaossa kulkuvälineissä ja palvelupisteissä. Muissa HSL-kunnissa kesäkirja ilmestyy edelleen, mutta tuote on noudettavissa palvelupisteistä. Helsingin talviaikataulukirja jatkaa ilmestymistää, mutta kotijakelun sijaan suunnitelmissa on, että kirjastot voisivat toimia kirjan jakelukanavana.


Haluamme kuulla myös asiakkaiden toiveita siitä, missä muodossa ja millä tavalla aikataulutietoa halutaan. Toiveita ja kehitysideoita voit antaa tämän blogin kommenttiosion kautta.
HSL haluaa parantaa entisestään palveluaan. Sähköisten palveluiden sulautuminen osaksi joukkoliikennettä on oleellinen osa tätä kehitystä.

Terveisin HSL:n Viestintä

43 kommenttia:

  1. Kiitos tästä uudistuksesta. Kotiin jaettava aikataulukirja ei ole minulle ollut moneen vuoteen kuin ylimääräistä paperiroskaa, joten hakekoot tarvitsevat ne kirjastosta ja laitetaan nämäkin säästyneet pennoset parempaan muuhun tiedotukseen.

    Reittiopas on upea tuote. Löytyisikö HSL:ltä osaamista tehdä vastaavan tasoinen ilmainen kännykkäsofta suosituimmille alustoille? Siihen vielä sisäänrakennettuna lipunostotoiminnallisuus ja matkakortin kauden-/arvonlatausmahdollisuus niin olisi kaikki palvelut aina taskussa.

    VastaaPoista
  2. Reittiopas on upea, mutta toisinaan etsin mieluisimman reitin vihosta tai paperiläpyskästä. Tarkennetullakaan haulla ei aina saa omien mieltymystensä ja tarpeidensa mukaista reittiä kätevästi esiin, eikä puhelimella surffailu ole välttämättä miellyttävin tapa. Mutta ihan turha on jakaa vihkoa joka kotiin. Laittakaa jakeluun kirjastoihin, kauppoihin ym. - sieltä tarvitsevat ottavat.

    VastaaPoista
  3. Pysäkeille sähköiset aikataulut joka toimisi aina realiajassa jossa olisi myös info tietoa poikkeus tilanteesta.Näyttö saisi olla betoni seinän sisällä ja syvällä maassa kiinni pysäkkiä hieman muokkaamalla.Ei mobiili palvelinkaa huono ole mutta aikataulun saatavuus voisi olla helpompaa esim: vaikka HSL logon kautta suoraan aikatauluihin siitä taas kulkuväline logoihin.muutamalla näpäyksellä ei muuta.

    VastaaPoista
  4. Niin no, varmaan ihan hyvä idea, ainakin paino- ja jakelukustannuksissa säästätte hyvän summan. Itse olen kuitenkin sitä mieltä, että aikataulukirjoja tarvitaan myös jatkossa. Minä ainakin kuskaan kirjaa aina laukussa mukana, samoin moni tuttu. Enkä nyt ihan mummo-ikäinen vielä ole, 30+. En omista älypuhelinta enkä nyt ihan heti ajatellut hankkiakaan. En myöskään kuskaa läppäriä mukanani päästäkseni netistä katsomaan aikatauluja. Ukolla on älypuhelin, mutta jostain syystä hänkin aina kaivaa käteensä aikataulukirjan. Ei noista painotuotteista kyllä kokonaan kannattaisi luopua, aina voi jotain mennä pieleen hienossa digitaalisessa maailmassanne.

    Mutta eiköhän tämäkin asia ole jo päätetty, kunhan jupisin mielipiteeni, että tiedätte, että muutkin kuin mummot jäävät kaipaamaan kirjoja.

    VastaaPoista
  5. Painettu aikataulukirja Helsinkiinkin myös kesällä niin helsinkiläiset ovat ympäristökuntalaisten kanssa yhdenvertaisessa asemassa!

    VastaaPoista
  6. Minusta kirjoja kyllä edelleen tarvitaan. Säästöä voi hakea vaikka siitä, ettei niitä jaeta koteihin vaan kirjoja olisi saatavilla esim. kirjastoissa, kauppakeskuksissa, asemilla... missä nyt ihmiset kulkevat.

    VastaaPoista
  7. Iäkkäämmän väestön kommentteja tällä sivulla tuskin näkyy koska he eivät tänne edes löydä, saati sitten osaa käyttää reittiopasta.

    Minusta kirjaversio on tärkeä, ei koskaan tiedä milloin sähköt lähtee tai kone ei toimikaan. Aikatauluja ei kuitenkaan tarvitsisi jakaa joka kotiin erikseen. Jakelupisteitä voisi olla mm. r-kioskit, ruokakaupat, kirjastot jne.

    VastaaPoista
  8. Edellisissä kommenteissa kiteytyy oma mielipiteeni asiasta: aikataulukirjat pitää olla, mutta niitä ei tarvitse jakaa joka kotiin.

    VastaaPoista
  9. Paperinen aikataulukirja olisi jatkossakin erittäin hyvä olla olemassa. Kustannuksissa voi toki säästää siten, että sitä ei välttämättä jaettaisi kaikkiin koteihin. Voisiko olla niin, että aikataulukirja olisi saatavissa kaikista matkakorttien latauspisteistä?

    HSL:llä on mikrotason sähköinen aikatauluinformaatio erittäin hyvää. Ongelmana on, että laajalla tasolla joukkoliikennejärjestelmästtä on vaikea saada yleiskuvaa. Kaipa järjestelmän selkeyttä osin kuvaa se, että selkeästi hahmotettava raideliikenne ja Jokeri-linja saavat enemmän matkustajia. Muu liikenne on enemmän tuntematonta. Reittiopas voi ehdottaa joskus linjaa tai sitten täytyy kävellä lähipysäkille katsomaan, mitä sieltä löytyy. Kerran tunnissa voisikin mennä sopiva linja omaan tarpeeseen ja voisi omissa ajoissa joustaakin ja päästä nopeammin. Mutta makrotason informaatiota HSL ei tuota. Tämä on hämmentävää, koska pääsääntöisesti kaikissa länsieurooppalaisissa on jo netissä saatavissa linjakarttoja, joita saa zoomailla ja sieltä jo klikattua ko. linjan aikatauluihin ja reaaliaikaiseen informaatioon.

    Lyhyesti sanottuna: olisi tärkeää, että tulevaisuudessakin olisi julkaisuja ja sähköistä informaatiota, josta voisi hahmottaa kokonaisuuksia. Jos ei muuta, niin ainakin palvelupisteissä voisi olla Kööpenhaminan tapaan nippuja, joissa on kaikki irtoaikataulut niputettuna 20 cm pinoon valmiiksi asiakkaalle, joka voisi siitä paperiaikataulusta maksaakin.

    VastaaPoista
  10. Aikataulukirja vain noudettavana versiona kauppakeskuksista ja kirjastoista.

    Ilmainen wlan takaisin ratikoihin. Itseasiassa kaikkeen raideliikenteeseen ilmainen wlan. Lisäksi wlan:in asteittainen rakentaminen pysäkeille.

    Ei kaikilla ole datapakettia, sillä maksuhäiriöt voivat estää sen saannin.

    Kalle H.
    Stadi

    VastaaPoista
  11. hei, eniten käyttämistäni linjoista haluan irtolehdykät, jotka ovat käteviä käsilaukussa. Harvemmin käytettävät linjat löytyvät netistä Reittioppaasta. Jos kirjoja jaetaan, niitä saisi palvelupisteistä/kirjastoista ja painosmäärää voi tarvittaessa lisätä.

    VastaaPoista
  12. Painetuista aikataulukirjoista ei saa missään nimessä luopua. Itse käytän viikottain vähintään 13 eri bussilinjaa, joissa vuoroväli pääosin 15-30 min. En omista älypuhelinta, joten omalla kohdallani olisi aika katastrofaalista jos painettua aikataulukirjaa ei olisi.

    Sitten kun ottaa huomioon bussipysäkkeihin kohdistuvan ilkivallan, jolloin aikatauluja ei ole tai ne on tehokkasti sotkettu + sähköinen aikataulunäyttö on rikki niin siinä sitten ollaan.

    Itselleni aikataulukirja ei ole vain aikataulujen katsomista varten, vaan katson sieltä myös oikean pysäkin missä jäädä pois, jos liikun jollakin linjalla ensimmäisiä kertoja tai olen menossa jonnekin missä en ole aiemmin ollut. Lisäksi lasken matka-ajat kullekin pysäkkivälille.

    Aikataulukirjan avulla suunnittelen myös vaihdot. Kun on kiire ehtiä jonnekin, mutta ensimmäinen bussi on myöhässä niin alan katsomaan ehdinkö bussiin, jonne olin alunperin aikonut vaihtaa vaan jäänkö pois jossakin muussa paikassa ja vaihdan toiseen bussiin. Millä busseilla on tihein vuoroväli ja siten suurin todennäköisyys, että vaihtoaika jää lyhyimmäksi yms.
    Kesäisin olen joutunut kantamaan talven kirjaa mukana pysäkkilistauksen ja matka-aikojen takia.

    Jos painetusta kirjasta luovuttaisin, niin joutuisin hakemaan HSL:ltä joka ikisen linja-aikataulun ja niittaamaan ne yhteen. Laskin, että Helsingin sisältä löytyy n. 15 bussilinjaa, joita en ole käyttänyt viimeisen viiden vuoden aikana, joten ainakin tälläiset julkisenliikenteen monipuoliset tehokäyttäjät eivät millään pärjää yksittäisillä aikatauluilla.

    Kirjaa ei tarvitse jakaa koteihin, osaan kyllä hakea sen muualtakin. Mutta siitä ei saa missään nimessä luopua! Olen valmis maksamaan siitä muutaman euron kunhan vaan saan käytetyimmän ja rakkaimman opukseni edelleenkin yksissä kansissa.

    VastaaPoista
  13. Aikataulukirjaa ei saa poistaa käytöstä. Reittiini tulee usein muutoksia ja joudun nopeasti selvittämään muiden linjojen aikatauluja. On hyvä, että myös juna-aikataulut löytyvät samasta kirjasta. Aikataulukirja jakeluun matkalippujen latauspisteisiin, ne jotka sen haluavat voivat noutaa sen sieltä.

    VastaaPoista
  14. Mielestäni uudistus sortaa vanhempia henkilöitä, jotka eivät ole internetin käyttäjiä. Olisiko mahdollista, että kirjasesta otettaisiin pienempi painos, sekä kesäksi että talveksi, ja jokainen voisi itse hakea sen palvelupisteestä tarpeidensa mukaisesti. Kirjanen sisältää kuitenkin koko Hgin joukkoliikenteen aikataulut, ym. informaatiota, esim. linjakarttoja, jotka ovat hyödyksi, kun matkustaa omilta poikkeavilta reiteiltään. Eritoten tieto on tärkeää kesällä, koska aikataulut ovat muutenkin harvennettuja. Itse olen pitänyt huolen siitä, että äidilläni on kirjaset, jotka auttavat häntä liikkumaan Helsingissä vapaammin. Uskon, että kirjasia tarvitsevat ovat myös valmiita hakemaan ne palvelupisteistä.

    VastaaPoista
  15. Minäkään en kunnollista äypuhelinta omista, joten silloin milloin en ole netin äärellä (esim. aina kun olen kaupungilla tai muualla) turvaudun kirjaan. Lisäksi usein kotona ollessa tarksistan tietyn bussilinjan lähtöajat nimenomaan kirjasta - en jaksa koneelle vaivautua tarkistamaan asiaa kun kirjasta löytää saman teidon nopeammin. Joten ehdottomasti haluan pitää aikataulukirjani! Jakelun suhteen toivoisin, että otettaisiin sitten huomioon että kirjoja olisi helposti saatavilla joka kaupunginosasta - esimerkiksi HSL:n palvelupisteet ovat vähän turhan harvassa kirjojen noutopaikoiksi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Käytän melkein joka päivä useita H:gin linjoja, silloin tällöin myös käyn Espoossa tai Vantaalla. Repussani on aina kaikki kolme aikataulukirjaa. Niistä on paljon helpompi katsoa vuorojen lähdöt ja liikkumisen voi suunnitella etukäteen. Älköön missään nimessä lopetettako ko. julkaisuja! Ei niitä tietysti tarvitse kotiin jakaa kunhan ovat jostain helpolla saatavilla. PS. Ensi kesänä joudun varmaan hakemaan kaikki H:gin aikataulut reppuuni toimistosta tai printtaamaan ne, paperia ja mustetta kuluu...

      Poista
  16. Samaa mieltä muidenkin vastaajien kanssa, aikataulukirjaa ei pidä poistaa, mutta jakamisen voi painottaa kioskeihin ym. yleisiin pisteisiin. Todellakaan kaikki ei roiku netissä (nettiä ei aina ole mukana eikä ehdi edes avata) ja älyttömissä puhelimissa, eikä sähköiset näytöt toimi kitkattomasti. Ei niitä edes joka pysäkillä ole. Aikataulukirjasta on todellakin helpompi itse katsoa sopivat vaihtoehdot. Enemmän saisi perehtyä säästöissä bussiaikatauluissa. Liian paljon kulkee samaan suuntaan menevät peräkkäin ja jatkoyhteyksien sovittamissa on vaikeuksia.

    VastaaPoista
  17. Aikataulukirjaa ei todellakaan pidä poistaa, mutta se voisi olla noudettavissa vaikka R-kioskista.

    VastaaPoista
  18. Aikataulukirjalla ei tee mitään. Itse haen aikataulut mobiilipuhelimella ja netistä. Helppoa. Lisäksi latasin puhelimeeni maksullisen sovelluksen, joka paikantaa minut ja antaa ehdotuksia sopivista kulkuneuvoista määränpäähäni. On koko rahan (muutama euro) arvoinen palvelu. Olen muuten ns. "vanhempi henkilö"!

    Sen sijaan voisi panostaa kirjasten painatusrahat tosiaikaisiin kulkutietoihin sivuillanne. Varsinkaan seutulinjojen poikkeusliikennetietoja ei ole näkyvissä; tietojen välitys teidän järjestelmiinne pitäisi olla osa kilpailutusta.

    VastaaPoista
  19. Joudun jo nykyäänkin hakemaan Espoon ja Vantaan aikataulukirjat kaksi kertaa vuodessa palvelupisteestä, koska vain Helsingin aikataulukirja jaetaan kotiini mutta tarvitsen kaikkia kolmea aikataulukirjaa. Voisiko PK-seudun aikataulukirjat yhdistää yhdeksi aikataulukirjaksi, joka kattaisi koko HSL-alueen liikenteen? Kirjainkokoa voisi pienentää, jotta yhdelle sivulle mahtuu useamman linjan aikataulu ja kirjasta ei tulisi kohtuuttoman paksu?

    VastaaPoista
  20. Aikataulukirjoja tarvitaan ehdottomasti edelleen! Niiden kotiinpostitus ei kuitenkaan ole välttämätöntä, mutta niitä pitää olla helposti saatavilla. Ettekö voisi vielä pyörtää päätöstänne ja julkaista myös Helsingin kesäaikataulut 2012 kirjasena. Helpottaisi elämää suunnattomasti, koska olen julkisen liikenteen suurkuluttaja. Erään vastaajan idea yhteisestä aikataulukirjasta koko HSL:n alueelta oli myös hyvä. Tosin kirjasinkoko ei saa olla liian pientä, että myös vanhempikin väki näkee lukea aikatauluja ilman suurennuslasia... =). Sähköiset palvelut ovat hyvä lisä palvelutarjonnassa, mutta perinteisiä aikataulukirjoja kaivataan myös edelleen.

    VastaaPoista
  21. Kirja on käyttöliittymänsä puolesta paljon parempi kuin tarjolla olevat mobiiliversiot sähköisistä palveluista. En suosita kirjasta luopumista.

    VastaaPoista
  22. Aikataulukirjan voi noutaa palvelipisteestä, kuten täällä on jo mainittu. Erityisesti haluan kiittää tämän talvikauden uutuudesta: yhdessä A4 paperissa on useamman bussilinjan aikataulut. Esim. Latokartanossa/Viikissä asuvat saivat bussilinjojen 57, 68, 68X ja 79 aikataulut painettuna yhdelle paperille. Toivottavasti tämä palvelu säilyy.

    VastaaPoista
  23. Painettu aikataulukirja on itselleni tarpeen, sillä käytän viikoittain useita eri bussilinjoja sekä lisäksi paikallisjunaa. Kirjaa ei toki tarvitse kantaa kotiin mutta jakelupisteitä pitää olla riittävästi: palvelupisteiden ja kulkuvälineiden lisäksi kirjastot, kauppakeskusten infotiskit, R-kioskit. Entä miten taataan se, että varsinkin kulkuvälineissä on riittävästi aikatauluja tarjolla kesäisin; usein telineet ovat tyhjinä tai niissä on väärän linjan aikataulu.

    Helsingin aikataulukirjaan toivoisin samanlaiset pysäkkikohtaiset juna-aikataulut kuin on Vantaan kirjassa.

    Villi visio: valmis taitto-ohjelma, jolla kukin voisi itse muokata pk-seudun aikataulukirjoista mieleisensä ja tulostaa (tai tulostuttaa palvelupisteessä) järkevän näköisenä/muotoisena. Itse valikoisin omaan vihkoseeni kaikki raitsikalinjat, kymmenkunta Hgin sisäistä linjaa, muutamia seutu- ja Vantaan linjoja sekä paikallisjunat Keravan suuntaan.

    VastaaPoista
  24. Markus Winter24.2.2012 klo 13.25

    Kolmosten lähes päivittäisenä käyttäjänä tietää, miten tarpeellista ja välttämätöntä on muuttaa kolmoslinjojen tunnuksia. Meikäläinen joutuu lähes joka reissulla neuvomaan Rautatieaseman pysäkillä olevia astumaan oikeaan vaunuun. Joukossa on paljon turisteja ja satunnaisesti Helsingissä vierailevia suomalaisia.

    Ratkaisuehdotus on hyvä: toiselle numeroksi 2 ja toiselle 3.

    VastaaPoista
  25. 3T=Töölö,edelleenkin tämä käyttöön.
    3B= 2

    VastaaPoista
  26. Hei, kyllä aikataulukirjat pitää säilyttää ! Minullakaan ei ole älypuhelinta ja vanhemmillani, sedillä, tädillä ei ole tietokonetta! Ehdotan että aikataulukirjan voisi saada vaikkapa R-kioskilta nimellistä 1€ korvausta vastaan. Kirjastotkin mukaan !

    VastaaPoista
  27. Aikataulukirjan osalta: En tue aikataulukirjan julkaisematta jättämistä kesän osalta, vaikka kesäkausi olisi vain kahdeksan viikkoa. Se tarkoittaa että kesäkausi katsottaisiin ikäänkuin merkityksettömäksi ajaksi verrattuna talviaikaan, ja sen vuoksi kesällä matkustajat eivät informaatiota niin kipeästi tarvitsisikaan.
    On ymmärrettävää että joka kotiin jakelu on kallista ja suurelta osalta turhaakin. Aikataulu tulisi kuitenkin olla sitä tarvitseville AINA saatavissa jakelupisteistä, ja tarvittaessa pientä maksua vastaan.
    Se että painettujen tuotteiden käyttömäärä vähenee, ei tarkoita sitä että ne olisivat turhia tai tarpeettomia, on vain tullut rinnakkaisia infokanavia sen rinnalle!

    Ulkomailla on monille tuttua että aikatauluvihkoja on saatavissa joko maksullisena tai ilmaiseksi linja-autoissa, raitiovaunuissa ja muissa lipunmyyntipisteissä (meidän oloissa lähinnä R-kioskeissa). Luonnollista onkin että aikatauluja olisi saatavilla juuri siellä missä ihmiset matkustavatkin.
    Linjakohtaisina irtoaikatauluina jaettava tieto ei ole koskaan toiminut kunnolla Helsingin oloissa.
    Siihen ei ole täällä kunnolla panostettu joten systeemi ei toimi - irtolehtiaikatauluja joko on autossa/raitiovaunussa saatavissa tai sitten - hyvin usein - ei ole.
    Kuten ulkomailla on moni nähnyt, aikatauluja on hyvin toimivilla paikkakunnilla aina ja varmuudella saatavilla busseissa / raitiovaunuissa, eli niitten jakelusta ja päivittäisestä saatavilla olosta todella huolehditaan.

    Kirjapainoalaa tunetevana tiedän että aikatauluvihkojen kaltaisten massatuotteitten painaminen on hyvin halpaa, vihkosten kirjapainoteknisen yksinkertaisuuden ja isojen painosten vuoksi.
    Helsingissä ollaan lähtemässä harhateille kustannuksien säästössä kun aikatauluvihkon jakelu on ollut liian anteliasta: on säästettävä ja kun tietoa liikennepalveluista (aikatauluista) ei kesällä anneta asiakkaille niin säästyy kustannuksia:-).
    Jakelun kalleus tulisi vain oikaista kohtuulliseksi jakamalla/myymällä aikataulua sitä oikeasti tarvitseville ja oikeissa jakelupisteissä.


    Kari Juntunen,
    aikataulujen toimittaja v. 1981-2010,
    kari.juntunen@elisanet.fi

    VastaaPoista
  28. Aikataulukirjoja tarvitaan ehdottomasti! Ei kaikilla ole älypuhelinta, eikä siitäkään ole yhtä kätevää katsoa ja verrata esim. 2-3:n eri linjan aikatauluja kuin kirjasta. Irtoaikataulut eivät ole käteviä ainakaan jos tarvii vähänkään useamman linjan aikatauluja. Koteihin jako ei ole ihan välttämätöntä, mutta kirja pitää kuitenkin olla helposti saatavissa esim. kirjastoista tai ärrältä (pelkät yhteispalvelupisteet eivät riitä - niitä on sen verran harvassa).

    VastaaPoista
  29. Olen samaa mieltä monen edellisen kanssa: aikataulukirja on ehdottomasti tarpeellinen, mutta sitä ei tarvitsisi jakaa joka kotiin. Jos sen saisi vaikka kirjastosta tai R-kioskista niin riittäisi aivan hyvin.

    VastaaPoista
  30. Olen nuori aikuinen, ja käytän kohtuullisen paljon kännykän internet-yhteyttä selvittääkseni parhaan reitin ja aikataulun liikkuessani joukkoliikenteellä. Netti on ensisijainen lähde. Aikataulukirjaa en ole katsonut vuosiin.

    Erittäin ikävänä pidän kuitenkin sitä kehitystä, että lukuisilta (katoksettomilta) pysäkeiltä on uusien sähköisten näyttöjen myötä kadonneet paperiaikataulut. Pysäkkiaikatauluja on vaikea löytää ja selata kännykällä ja usein pysäkillä ei suinkaan halua tietää, koska seuraava bussi saapuu, vaan juuri sen seuraavan tai sitä seuraavan - esimerkiksi käydäkseen nopeasti kaupassa tai saapuessaan uuteen paikkaan vain hoitamaan jonkin pikaisen asian. Tämä tieto on todellisuudessa saatavilla vain pysäkeillä olevista paperiaikatauluista. Toisekseen, sähköisiltä näytöiltä ei saa mitään tietoa bussin/raitiovaunun reitistä. Tähänkin auttaa se A4-paperi lasin takana.

    Älkää siis missään tapauksessa korvatko vanhoja kunnon paperiaikatauluja näytöillä (jotka eivät edes aina toimi)!

    VastaaPoista
  31. Elämä olisi ihanaa ilman manuaalia. Säästäkää ja lopettaaka sen painattaminen kokonaan.

    VastaaPoista
  32. Moi,
    Ehdottomasti 3T ja 3B pitäisi muuttaa 2 & 3 linjoiksi !
    Tolkutonta selittää Helsingissä vieraileville miten
    löytää oikeaan ratikkaan kyläilemään tullessa !
    Nimim. Kaivopuistolainen

    VastaaPoista
  33. Ajan työkseni bussia HSL:n alueella. Kuljettajan laukussa minulla on aina kaikki kolme aikataulukirjaa mukana. Harvassa on ne päivät, kun odottelee työvaatteet päällä työkalun saapumista, ettei joku tule kysäisemään tyyliin - osaatko kertoa, miten pääsee paikkaan X. Suunnilleen tiedän edustamani yhtiön ajamat linjat, suurimman osan niistäkin vain pääpiirteittäin, mutta että vielä kilpailijan linjat ja reitit...

    Ja yksi parannusehdotus noihin kirjoihin: katsokaa reittiluettelon toteutuksesta mallia Helsingin kirjasesta. Tosin siinäkin loistavasti ainoastaan sisäisillä bussilinjoilla. On muuten helppo neuvoa ulkomaalaiselle millä pysäkillä pitää poistua bussista (tai siis oikeasti kirjoitan lapulle pysäkin nimen ja kehoitan näyttämään lappua kuljettajalle)

    VastaaPoista
  34. Vähän myöhässä minun kommenttini aikataulukirjoihin. Mutta nyt on eletty kesä ilman painettua kirjaa, eikä toista tällaista, kiitos! Pieniä aikataululappusia ja ainakin minulle aukeamattomalla logiikalla taiteltuja ja yhdisteltyjä lehdykäisiä oli kesän aikana kassit ja taskut täynnä, rypistyneinä ja aina kadoksissa. Ja taas piti ottaa uusi... Jos ei kirjaa haluta koteihin lähettää, ovat kirjastot ja R-kioskit riittävä jakelupaikka. Autottomana, paljon ja eri suunnilla liikkuvana, ei jatkuvasti netin yhteyksissä olevana olen ehdottomasti kiitollinen ja tyytyväinen painettuun kirjaan. Meillä ne suojataan tarramuovilla kuten koulukirjat aikanaan, pysyvät siten ehjinä ja luettavina koko kauden. Yksi puute syksyn kirjassa on: siitä puuttuu reittikartat. Vaikka ne olivatkin pienellä ja ilman kadunnimiä painettu, niistä kuitenkin selvisi mikä linja ajaa edes sinnepäin minne on menossa.

    VastaaPoista
  35. Edelleen ihmettelen, miten Munkkivuoresta pääsen sujuvasti Kruunuhakaan? Entinen matkani Tervasaareen kerran viikossa kesäisin pelaamaan lentopalloa sujui bussilla nro 18 noin 30 minuutissa; nyt tarjoaa HSL:n reittiopas yhdistelmiä, joihin vähintään menee 50 minuuttia ja kävelyä epämääräisesti riippuen busseista. Nyt ei löydy mitään suoraa vaihtoyhteyttä, vaan jokainen tarjottu ehdotus vaatii pysäkeiltä toiselle siirtymistä. Näin ilmeisesti nykyiset keskustan yhteydet on pilattu ja kannustavat stadissa liikkuvia oman auton käyttöön!!!
    Menetettyjä kulkuyhteyksiä kaipaava

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyseessä on Riitta-kulta HSL:n käytännön elämää ymmärtämttömien nulikoiden eräs päättömyyksistä. Tilöanteeseen ON saatava korjaus... kunnallisvaalit lähestyvät!

      Poista
  36. Olipa sitten älypuhelin tai ei siitä saa niiiin hitaasti ja kankeasti sen tiedon mitä painetusta aikataulukirjasta, joten kirja on ehdoton, koska aina ei ole aikaa odotella hitaiden sivujen ja hankalien valikoiden avautumista kun bussi on jo mennyt.
    Toisekseen, ysin ratikka tuli korvaamaan 15A bussia Elielinaukiolta Länsisatamaan niin en todellakaan luota siihen ratikkaan, että se pysyy aikataulussaan tai että kaikki halukkaat mahtuvat/pääseät sen kyytiin kun ovat laivalle menossa. Se tulee Pasilasta asti ja siihen matkaan kuluu aikaa ja valoja ja muita esteitä niin pahoin pelkään että puolet matkustajista jää rannalle ruikuttamaan niiden kymmenen minuutin välein kulkevien hitaiden matojen kyydissä, kun laivaan pitää mennä jo 20 minuuttia ennen lähtöä niin siinä ei montaa ratikkaa ehdi mennä minkäänlaisessa jonossa kun ne on jo myöhässä...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hienoa, että rv 9 liikennöi Länsisatamaan, mutta satunnaiset laivamatkustajat kertalippuostoineen jumiuttavat täysin liikenteen. Vaunun kulku on todella hidasta pitkien pysäkkiaikojen takia. Kertalippuautomaatteja keskustan pysäkeille ja myös VAUNUN SISÄLLE. Kuljettaja vapautettava lipunmyynnistä.

      On myös harkittava väljempää istuinsijoittelua ja matkatavaratilaa tämän linjan vaunuihin, sillä monella matkustajalla on vähintään vetolaukku mukanaan.

      Poista
  37. Nauratti kun luin toissapäivänä Hesarista Hsl:n liikennesuun.johtajan höpöpuheita siitä,että aikataulukirjoihin ei voitu painaa pysäkkiluetteloita sen takia,kun "tarjonta on niin paljon lisääntynyt"...siis häh? Tuli uusi (TOTAALISEN TURHA) linja 17,että senkö takia kirjasta olis tullu niin paksu hahaha.
    Juu pitäs varmaan ostaa ny älypuh.ja kaivella nyt esiin sieltä niitä Hsl "äly"kirjeitä pysäkeistä.
    Uskomatonta touhua.

    VastaaPoista
  38. Ja hei Hsl on mukana pysäyttämässä ilmastonmuutosta=tehdään täysin väärin taiteltavissa olevat irtoaikatulut ja 2 sivua ohuempi aikatualukirja ja lukuisia uusia kolisevia ratikoita joka ikkunan alle.
    Ilmasto "pelastuu".JIPPIII!

    VastaaPoista
  39. Linja 68 siirtyi Hämentielle ja 55 Sörnäisten rantatielle. Hämeentien tilanne on +/- 0. Hämeentieltä on siirrettävä useampia linjoja kulkemaan Sörnäisten rantatien kautta tasaamaan älytöntä Hämeentien kuormitusta. Hämeentie on myös ruuhka-aikojen ulkopuolella varsinainen bussisumppu. Synkronoimattomasti lähtevät bussit hidastavat toisiaan jonottaessaan pysäkeille. Aikaa ja polttoainetta palaa - turhaan. Ehdotus: enemmän linjoja Sörnäisten rantatien kautta ja Rautatientorin lähdöt synkroniin, jolloin kuormitus jakautuu tasaisemmin ja nopeuttaa sekä sujuvoittaa Hämeentien bussikurjuutta.

    VastaaPoista
  40. Päätös jättää aikataulukirjasta pois pysäkkiluettelot juuri silloin kun uudistettiin kymmenien bussien reittejä oli todella typerä. Oltaisiin tehty pelkkien katujen listaaminen vasta seuraavaan kirjaan, jotta asiakkaat olisivat ehtineet oppia uudet reitit. Vai onko oletuksena se, että kaikkien helsinkiläisten pitää osata keskustan kadut, jotta osaavat sompailla oikealla pysäkillä pois, kun sanotaan vaan, että bussi kulkee Runeberginkadun kautta?

    VastaaPoista