tag:blogger.com,1999:blog-799449825308877376.post8051884886095930616..comments2023-02-24T10:16:55.370+02:00Comments on HSL Liikenteessä: Millaista olisi joukkoliikenne ilman manuaaleja?Unknownnoreply@blogger.comBlogger43125tag:blogger.com,1999:blog-799449825308877376.post-21726072709848668722012-08-30T15:35:56.173+03:002012-08-30T15:35:56.173+03:00Kyseessä on Riitta-kulta HSL:n käytännön elämää ym...Kyseessä on Riitta-kulta HSL:n käytännön elämää ymmärtämttömien nulikoiden eräs päättömyyksistä. Tilöanteeseen ON saatava korjaus... kunnallisvaalit lähestyvät!Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-799449825308877376.post-10512748003321759902012-08-30T14:33:43.702+03:002012-08-30T14:33:43.702+03:00Päätös jättää aikataulukirjasta pois pysäkkiluette...Päätös jättää aikataulukirjasta pois pysäkkiluettelot juuri silloin kun uudistettiin kymmenien bussien reittejä oli todella typerä. Oltaisiin tehty pelkkien katujen listaaminen vasta seuraavaan kirjaan, jotta asiakkaat olisivat ehtineet oppia uudet reitit. Vai onko oletuksena se, että kaikkien helsinkiläisten pitää osata keskustan kadut, jotta osaavat sompailla oikealla pysäkillä pois, kun sanotaan vaan, että bussi kulkee Runeberginkadun kautta?Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-799449825308877376.post-5871577869237967212012-08-30T12:32:02.837+03:002012-08-30T12:32:02.837+03:00Hienoa, että rv 9 liikennöi Länsisatamaan, mutta s...Hienoa, että rv 9 liikennöi Länsisatamaan, mutta satunnaiset laivamatkustajat kertalippuostoineen jumiuttavat täysin liikenteen. Vaunun kulku on todella hidasta pitkien pysäkkiaikojen takia. Kertalippuautomaatteja keskustan pysäkeille ja myös VAUNUN SISÄLLE. Kuljettaja vapautettava lipunmyynnistä.<br /><br />On myös harkittava väljempää istuinsijoittelua ja matkatavaratilaa tämän linjan vaunuihin, sillä monella matkustajalla on vähintään vetolaukku mukanaan.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-799449825308877376.post-20118171014923705992012-08-30T12:25:27.407+03:002012-08-30T12:25:27.407+03:00Linja 68 siirtyi Hämentielle ja 55 Sörnäisten rant...Linja 68 siirtyi Hämentielle ja 55 Sörnäisten rantatielle. Hämeentien tilanne on +/- 0. Hämeentieltä on siirrettävä useampia linjoja kulkemaan Sörnäisten rantatien kautta tasaamaan älytöntä Hämeentien kuormitusta. Hämeentie on myös ruuhka-aikojen ulkopuolella varsinainen bussisumppu. Synkronoimattomasti lähtevät bussit hidastavat toisiaan jonottaessaan pysäkeille. Aikaa ja polttoainetta palaa - turhaan. Ehdotus: enemmän linjoja Sörnäisten rantatien kautta ja Rautatientorin lähdöt synkroniin, jolloin kuormitus jakautuu tasaisemmin ja nopeuttaa sekä sujuvoittaa Hämeentien bussikurjuutta.<br />Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-799449825308877376.post-73102257624505067462012-08-24T11:10:40.325+03:002012-08-24T11:10:40.325+03:00Ja hei Hsl on mukana pysäyttämässä ilmastonmuutost...Ja hei Hsl on mukana pysäyttämässä ilmastonmuutosta=tehdään täysin väärin taiteltavissa olevat irtoaikatulut ja 2 sivua ohuempi aikatualukirja ja lukuisia uusia kolisevia ratikoita joka ikkunan alle.<br />Ilmasto "pelastuu".JIPPIII!Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-799449825308877376.post-6849156272318180492012-08-24T11:06:53.904+03:002012-08-24T11:06:53.904+03:00Nauratti kun luin toissapäivänä Hesarista Hsl:n li...Nauratti kun luin toissapäivänä Hesarista Hsl:n liikennesuun.johtajan höpöpuheita siitä,että aikataulukirjoihin ei voitu painaa pysäkkiluetteloita sen takia,kun "tarjonta on niin paljon lisääntynyt"...siis häh? Tuli uusi (TOTAALISEN TURHA) linja 17,että senkö takia kirjasta olis tullu niin paksu hahaha.<br />Juu pitäs varmaan ostaa ny älypuh.ja kaivella nyt esiin sieltä niitä Hsl "äly"kirjeitä pysäkeistä.<br />Uskomatonta touhua.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-799449825308877376.post-88798209581309097052012-08-23T22:37:34.649+03:002012-08-23T22:37:34.649+03:00Olipa sitten älypuhelin tai ei siitä saa niiiin hi...Olipa sitten älypuhelin tai ei siitä saa niiiin hitaasti ja kankeasti sen tiedon mitä painetusta aikataulukirjasta, joten kirja on ehdoton, koska aina ei ole aikaa odotella hitaiden sivujen ja hankalien valikoiden avautumista kun bussi on jo mennyt. <br />Toisekseen, ysin ratikka tuli korvaamaan 15A bussia Elielinaukiolta Länsisatamaan niin en todellakaan luota siihen ratikkaan, että se pysyy aikataulussaan tai että kaikki halukkaat mahtuvat/pääseät sen kyytiin kun ovat laivalle menossa. Se tulee Pasilasta asti ja siihen matkaan kuluu aikaa ja valoja ja muita esteitä niin pahoin pelkään että puolet matkustajista jää rannalle ruikuttamaan niiden kymmenen minuutin välein kulkevien hitaiden matojen kyydissä, kun laivaan pitää mennä jo 20 minuuttia ennen lähtöä niin siinä ei montaa ratikkaa ehdi mennä minkäänlaisessa jonossa kun ne on jo myöhässä...Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-799449825308877376.post-8012585912366106902012-08-20T14:44:52.915+03:002012-08-20T14:44:52.915+03:00Edelleen ihmettelen, miten Munkkivuoresta pääsen s...Edelleen ihmettelen, miten Munkkivuoresta pääsen sujuvasti Kruunuhakaan? Entinen matkani Tervasaareen kerran viikossa kesäisin pelaamaan lentopalloa sujui bussilla nro 18 noin 30 minuutissa; nyt tarjoaa HSL:n reittiopas yhdistelmiä, joihin vähintään menee 50 minuuttia ja kävelyä epämääräisesti riippuen busseista. Nyt ei löydy mitään suoraa vaihtoyhteyttä, vaan jokainen tarjottu ehdotus vaatii pysäkeiltä toiselle siirtymistä. Näin ilmeisesti nykyiset keskustan yhteydet on pilattu ja kannustavat stadissa liikkuvia oman auton käyttöön!!!<br />Menetettyjä kulkuyhteyksiä kaipaavaRiittanoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-799449825308877376.post-4370060658179582142012-08-17T17:37:48.554+03:002012-08-17T17:37:48.554+03:00Vähän myöhässä minun kommenttini aikataulukirjoihi...Vähän myöhässä minun kommenttini aikataulukirjoihin. Mutta nyt on eletty kesä ilman painettua kirjaa, eikä toista tällaista, kiitos! Pieniä aikataululappusia ja ainakin minulle aukeamattomalla logiikalla taiteltuja ja yhdisteltyjä lehdykäisiä oli kesän aikana kassit ja taskut täynnä, rypistyneinä ja aina kadoksissa. Ja taas piti ottaa uusi... Jos ei kirjaa haluta koteihin lähettää, ovat kirjastot ja R-kioskit riittävä jakelupaikka. Autottomana, paljon ja eri suunnilla liikkuvana, ei jatkuvasti netin yhteyksissä olevana olen ehdottomasti kiitollinen ja tyytyväinen painettuun kirjaan. Meillä ne suojataan tarramuovilla kuten koulukirjat aikanaan, pysyvät siten ehjinä ja luettavina koko kauden. Yksi puute syksyn kirjassa on: siitä puuttuu reittikartat. Vaikka ne olivatkin pienellä ja ilman kadunnimiä painettu, niistä kuitenkin selvisi mikä linja ajaa edes sinnepäin minne on menossa.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-799449825308877376.post-14138339834566813612012-03-27T21:25:09.259+03:002012-03-27T21:25:09.259+03:00Ajan työkseni bussia HSL:n alueella. Kuljettajan l...Ajan työkseni bussia HSL:n alueella. Kuljettajan laukussa minulla on aina kaikki kolme aikataulukirjaa mukana. Harvassa on ne päivät, kun odottelee työvaatteet päällä työkalun saapumista, ettei joku tule kysäisemään tyyliin - osaatko kertoa, miten pääsee paikkaan X. Suunnilleen tiedän edustamani yhtiön ajamat linjat, suurimman osan niistäkin vain pääpiirteittäin, mutta että vielä kilpailijan linjat ja reitit... <br /><br />Ja yksi parannusehdotus noihin kirjoihin: katsokaa reittiluettelon toteutuksesta mallia Helsingin kirjasesta. Tosin siinäkin loistavasti ainoastaan sisäisillä bussilinjoilla. On muuten helppo neuvoa ulkomaalaiselle millä pysäkillä pitää poistua bussista (tai siis oikeasti kirjoitan lapulle pysäkin nimen ja kehoitan näyttämään lappua kuljettajalle)Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-799449825308877376.post-50881661972234341322012-03-06T13:35:07.557+02:002012-03-06T13:35:07.557+02:00Moi,
Ehdottomasti 3T ja 3B pitäisi muuttaa 2 &...Moi,<br />Ehdottomasti 3T ja 3B pitäisi muuttaa 2 & 3 linjoiksi !<br />Tolkutonta selittää Helsingissä vieraileville miten<br />löytää oikeaan ratikkaan kyläilemään tullessa !<br />Nimim. KaivopuistolainenAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-799449825308877376.post-73113531219046116472012-02-28T09:56:44.660+02:002012-02-28T09:56:44.660+02:00Elämä olisi ihanaa ilman manuaalia. Säästäkää ja l...Elämä olisi ihanaa ilman manuaalia. Säästäkää ja lopettaaka sen painattaminen kokonaan.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-799449825308877376.post-58520566118256529952012-02-28T03:19:44.969+02:002012-02-28T03:19:44.969+02:00Olen nuori aikuinen, ja käytän kohtuullisen paljon...Olen nuori aikuinen, ja käytän kohtuullisen paljon kännykän internet-yhteyttä selvittääkseni parhaan reitin ja aikataulun liikkuessani joukkoliikenteellä. Netti on ensisijainen lähde. Aikataulukirjaa en ole katsonut vuosiin.<br /><br />Erittäin ikävänä pidän kuitenkin sitä kehitystä, että lukuisilta (katoksettomilta) pysäkeiltä on uusien sähköisten näyttöjen myötä kadonneet paperiaikataulut. Pysäkkiaikatauluja on vaikea löytää ja selata kännykällä ja usein pysäkillä ei suinkaan halua tietää, koska seuraava bussi saapuu, vaan juuri sen seuraavan tai sitä seuraavan - esimerkiksi käydäkseen nopeasti kaupassa tai saapuessaan uuteen paikkaan vain hoitamaan jonkin pikaisen asian. Tämä tieto on todellisuudessa saatavilla vain pysäkeillä olevista paperiaikatauluista. Toisekseen, sähköisiltä näytöiltä ei saa mitään tietoa bussin/raitiovaunun reitistä. Tähänkin auttaa se A4-paperi lasin takana.<br /><br />Älkää siis missään tapauksessa korvatko vanhoja kunnon paperiaikatauluja näytöillä (jotka eivät edes aina toimi)!Ossi Tnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-799449825308877376.post-31606443171374003812012-02-27T09:21:36.984+02:002012-02-27T09:21:36.984+02:00Olen samaa mieltä monen edellisen kanssa: aikataul...Olen samaa mieltä monen edellisen kanssa: aikataulukirja on ehdottomasti tarpeellinen, mutta sitä ei tarvitsisi jakaa joka kotiin. Jos sen saisi vaikka kirjastosta tai R-kioskista niin riittäisi aivan hyvin.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-799449825308877376.post-77944959099559952582012-02-26T22:07:24.870+02:002012-02-26T22:07:24.870+02:00Aikataulukirjoja tarvitaan ehdottomasti! Ei kaikil...Aikataulukirjoja tarvitaan ehdottomasti! Ei kaikilla ole älypuhelinta, eikä siitäkään ole yhtä kätevää katsoa ja verrata esim. 2-3:n eri linjan aikatauluja kuin kirjasta. Irtoaikataulut eivät ole käteviä ainakaan jos tarvii vähänkään useamman linjan aikatauluja. Koteihin jako ei ole ihan välttämätöntä, mutta kirja pitää kuitenkin olla helposti saatavissa esim. kirjastoista tai ärrältä (pelkät yhteispalvelupisteet eivät riitä - niitä on sen verran harvassa).Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-799449825308877376.post-65161479710903578942012-02-26T19:58:42.144+02:002012-02-26T19:58:42.144+02:00Aikataulukirjan osalta: En tue aikataulukirjan jul...Aikataulukirjan osalta: En tue aikataulukirjan julkaisematta jättämistä kesän osalta, vaikka kesäkausi olisi vain kahdeksan viikkoa. Se tarkoittaa että kesäkausi katsottaisiin ikäänkuin merkityksettömäksi ajaksi verrattuna talviaikaan, ja sen vuoksi kesällä matkustajat eivät informaatiota niin kipeästi tarvitsisikaan.<br />On ymmärrettävää että joka kotiin jakelu on kallista ja suurelta osalta turhaakin. Aikataulu tulisi kuitenkin olla sitä tarvitseville AINA saatavissa jakelupisteistä, ja tarvittaessa pientä maksua vastaan. <br />Se että painettujen tuotteiden käyttömäärä vähenee, ei tarkoita sitä että ne olisivat turhia tai tarpeettomia, on vain tullut rinnakkaisia infokanavia sen rinnalle!<br /><br />Ulkomailla on monille tuttua että aikatauluvihkoja on saatavissa joko maksullisena tai ilmaiseksi linja-autoissa, raitiovaunuissa ja muissa lipunmyyntipisteissä (meidän oloissa lähinnä R-kioskeissa). Luonnollista onkin että aikatauluja olisi saatavilla juuri siellä missä ihmiset matkustavatkin.<br />Linjakohtaisina irtoaikatauluina jaettava tieto ei ole koskaan toiminut kunnolla Helsingin oloissa.<br />Siihen ei ole täällä kunnolla panostettu joten systeemi ei toimi - irtolehtiaikatauluja joko on autossa/raitiovaunussa saatavissa tai sitten - hyvin usein - ei ole.<br />Kuten ulkomailla on moni nähnyt, aikatauluja on hyvin toimivilla paikkakunnilla aina ja varmuudella saatavilla busseissa / raitiovaunuissa, eli niitten jakelusta ja päivittäisestä saatavilla olosta todella huolehditaan.<br /><br />Kirjapainoalaa tunetevana tiedän että aikatauluvihkojen kaltaisten massatuotteitten painaminen on hyvin halpaa, vihkosten kirjapainoteknisen yksinkertaisuuden ja isojen painosten vuoksi.<br />Helsingissä ollaan lähtemässä harhateille kustannuksien säästössä kun aikatauluvihkon jakelu on ollut liian anteliasta: on säästettävä ja kun tietoa liikennepalveluista (aikatauluista) ei kesällä anneta asiakkaille niin säästyy kustannuksia:-). <br />Jakelun kalleus tulisi vain oikaista kohtuulliseksi jakamalla/myymällä aikataulua sitä oikeasti tarvitseville ja oikeissa jakelupisteissä. <br /><br /><br />Kari Juntunen, <br />aikataulujen toimittaja v. 1981-2010, <br />kari.juntunen@elisanet.fiAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-799449825308877376.post-65355349433749374032012-02-26T19:26:35.082+02:002012-02-26T19:26:35.082+02:00Hei, kyllä aikataulukirjat pitää säilyttää ! Minul...Hei, kyllä aikataulukirjat pitää säilyttää ! Minullakaan ei ole älypuhelinta ja vanhemmillani, sedillä, tädillä ei ole tietokonetta! Ehdotan että aikataulukirjan voisi saada vaikkapa R-kioskilta nimellistä 1€ korvausta vastaan. Kirjastotkin mukaan !Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-799449825308877376.post-30864057608515327782012-02-24T14:33:43.161+02:002012-02-24T14:33:43.161+02:003T=Töölö,edelleenkin tämä käyttöön.
3B= 23T=Töölö,edelleenkin tämä käyttöön.<br />3B= 2Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-799449825308877376.post-17345476259184364042012-02-24T13:25:36.420+02:002012-02-24T13:25:36.420+02:00Kolmosten lähes päivittäisenä käyttäjänä tietää, m...Kolmosten lähes päivittäisenä käyttäjänä tietää, miten tarpeellista ja välttämätöntä on muuttaa kolmoslinjojen tunnuksia. Meikäläinen joutuu lähes joka reissulla neuvomaan Rautatieaseman pysäkillä olevia astumaan oikeaan vaunuun. Joukossa on paljon turisteja ja satunnaisesti Helsingissä vierailevia suomalaisia.<br /> <br />Ratkaisuehdotus on hyvä: toiselle numeroksi 2 ja toiselle 3.Markus Winternoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-799449825308877376.post-65449967569344860892012-02-24T12:43:03.641+02:002012-02-24T12:43:03.641+02:00Painettu aikataulukirja on itselleni tarpeen, sill...Painettu aikataulukirja on itselleni tarpeen, sillä käytän viikoittain useita eri bussilinjoja sekä lisäksi paikallisjunaa. Kirjaa ei toki tarvitse kantaa kotiin mutta jakelupisteitä pitää olla riittävästi: palvelupisteiden ja kulkuvälineiden lisäksi kirjastot, kauppakeskusten infotiskit, R-kioskit. Entä miten taataan se, että varsinkin kulkuvälineissä on riittävästi aikatauluja tarjolla kesäisin; usein telineet ovat tyhjinä tai niissä on väärän linjan aikataulu. <br /><br />Helsingin aikataulukirjaan toivoisin samanlaiset pysäkkikohtaiset juna-aikataulut kuin on Vantaan kirjassa.<br /><br />Villi visio: valmis taitto-ohjelma, jolla kukin voisi itse muokata pk-seudun aikataulukirjoista mieleisensä ja tulostaa (tai tulostuttaa palvelupisteessä) järkevän näköisenä/muotoisena. Itse valikoisin omaan vihkoseeni kaikki raitsikalinjat, kymmenkunta Hgin sisäistä linjaa, muutamia seutu- ja Vantaan linjoja sekä paikallisjunat Keravan suuntaan.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-799449825308877376.post-26996421719349492932012-02-23T12:53:29.935+02:002012-02-23T12:53:29.935+02:00Aikataulukirjan voi noutaa palvelipisteestä, kuten...Aikataulukirjan voi noutaa palvelipisteestä, kuten täällä on jo mainittu. Erityisesti haluan kiittää tämän talvikauden uutuudesta: yhdessä A4 paperissa on useamman bussilinjan aikataulut. Esim. Latokartanossa/Viikissä asuvat saivat bussilinjojen 57, 68, 68X ja 79 aikataulut painettuna yhdelle paperille. Toivottavasti tämä palvelu säilyy.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-799449825308877376.post-34453541041640031872012-02-22T17:46:25.130+02:002012-02-22T17:46:25.130+02:00Kirja on käyttöliittymänsä puolesta paljon parempi...Kirja on käyttöliittymänsä puolesta paljon parempi kuin tarjolla olevat mobiiliversiot sähköisistä palveluista. En suosita kirjasta luopumista.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-799449825308877376.post-8059500733199866012012-02-20T16:28:27.156+02:002012-02-20T16:28:27.156+02:00Aikataulukirjoja tarvitaan ehdottomasti edelleen! ...Aikataulukirjoja tarvitaan ehdottomasti edelleen! Niiden kotiinpostitus ei kuitenkaan ole välttämätöntä, mutta niitä pitää olla helposti saatavilla. Ettekö voisi vielä pyörtää päätöstänne ja julkaista myös Helsingin kesäaikataulut 2012 kirjasena. Helpottaisi elämää suunnattomasti, koska olen julkisen liikenteen suurkuluttaja. Erään vastaajan idea yhteisestä aikataulukirjasta koko HSL:n alueelta oli myös hyvä. Tosin kirjasinkoko ei saa olla liian pientä, että myös vanhempikin väki näkee lukea aikatauluja ilman suurennuslasia... =). Sähköiset palvelut ovat hyvä lisä palvelutarjonnassa, mutta perinteisiä aikataulukirjoja kaivataan myös edelleen.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-799449825308877376.post-90126261364016681592012-02-20T15:17:22.012+02:002012-02-20T15:17:22.012+02:00Joudun jo nykyäänkin hakemaan Espoon ja Vantaan ai...Joudun jo nykyäänkin hakemaan Espoon ja Vantaan aikataulukirjat kaksi kertaa vuodessa palvelupisteestä, koska vain Helsingin aikataulukirja jaetaan kotiini mutta tarvitsen kaikkia kolmea aikataulukirjaa. Voisiko PK-seudun aikataulukirjat yhdistää yhdeksi aikataulukirjaksi, joka kattaisi koko HSL-alueen liikenteen? Kirjainkokoa voisi pienentää, jotta yhdelle sivulle mahtuu useamman linjan aikataulu ja kirjasta ei tulisi kohtuuttoman paksu?Juho S.https://www.blogger.com/profile/03391246456393901941noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-799449825308877376.post-16173123469062662882012-02-20T08:34:41.673+02:002012-02-20T08:34:41.673+02:00Aikataulukirjalla ei tee mitään. Itse haen aikatau...Aikataulukirjalla ei tee mitään. Itse haen aikataulut mobiilipuhelimella ja netistä. Helppoa. Lisäksi latasin puhelimeeni maksullisen sovelluksen, joka paikantaa minut ja antaa ehdotuksia sopivista kulkuneuvoista määränpäähäni. On koko rahan (muutama euro) arvoinen palvelu. Olen muuten ns. "vanhempi henkilö"!<br /><br />Sen sijaan voisi panostaa kirjasten painatusrahat tosiaikaisiin kulkutietoihin sivuillanne. Varsinkaan seutulinjojen poikkeusliikennetietoja ei ole näkyvissä; tietojen välitys teidän järjestelmiinne pitäisi olla osa kilpailutusta.Rettikattihttps://www.blogger.com/profile/10503561789402414629noreply@blogger.com