perjantai 17. huhtikuuta 2015

Paljon puhetta Kehäradasta

Viikon joukkoliikennepuheenaihe Helsingin seudulla on eittämättä ollut Kehärata. Tiedotimme tiistaina, että Kehäradan junat pysähtyvät kaikilla reitin varrella olevilla asemilla. Se on taas kerran osoittautunut aiheeksi, joka kiinnostaa, eli näin HSL-henkisesti ilmaistuna liikuttaa meitä kaikkia.

Tilanne on tulevaisuudessa siis se, että matka lentoasemalta Helsingin päärautatieasemalle kestää 27 minuuttia, jos matkustaa P-junalla Tikkurilan kautta, tai 32 minuuttia, jos matkustaa I-junalla Myyrmäen kautta. Toisena vaihtoehtona tutkittiin, että Kehäradan junat olisivat jättäneet väliin Ilmalan, Käpylän ja Tapanilan asemat, mutta tämä olisi lyhentänyt matka-aikaa niin vähän, ettei asemien ohittaminen ole järkevää. Kolmen aseman ohittaminen tekisi liikenteestä myös vaikeammin hahmotettavaa.


---

Tiistainen uutinen sai tietysti aikaan reaktioita sekä puolesta että vastaan. Kiittelevissä argumenteissa nousi esiin muun muassa se, kuinka lähijunaliikenne tehdyn päätöksen myötä pysyy selkeänä.

Negatiivisten reaktioiden taustalla oli lähes poikkeuksetta se, että yhteys lentoaseman ja Helsingin keskustan välillä ei ole nopeampi kuin se tulee heinäkuusta alkaen olemaan. Esimerkiksi Helsingin Sanomat uutisoi aiheesta kertomalla otsikossaan, että "Kehärata ei juuri nopeutakaan matkaa lentoasemalle". Juttu innosti myös Twitterissä laajempaan pohdintaan.

Tavallaan uutinen nosti pintaan vanhoja traumoja. Kun on puhuttu lentoaseman junayhteydestä, siitä on toivottu nimenomaan nopeaa ja express-tyylistä. Kun Kehäradan rakentamisesta tehtiin päätös, oli kuitenkin jo selvää, ettei yhteys tulisi palvelemaan pelkästään lentomatkustajien tarpeita, ja nopeampi junayhteys pitäisi toteuttaa täysin erillisenä hankkeena. Tiistain tiedotteen pääsanoma olikin pitkälti, että matka Helsingin keskustaan kestää nopeimmillaan vajaat puoli tuntia riippumatta siitä, jätetäänkö matkan varrelta kolme asemaa väliin vai ei.

---

Käydyssä keskustelussa Helsinkiä on verrattu paljon myös muihin pääkaupunkeihin, joissa junayhteys lentoasemalle on jo olemassa. Yksi usein esiin noussut esimerkki on Tukholma ja sen päälentoasema Arlanda. Arlanda tietysti poikkeaa Helsinki-Vantaasta monellakin tapaa: se sijaitsee 37 kilometrin päässä Tukholman keskustasta, kun taas Helsinki-Vantaalta matkaa Helsinginniemelle on vain 17 kilometriä. Tukholman lentokenttäyhteyttä on keskustelussa pidetty toimivana - mitä se tavallaan onkin. Asioilla on kuitenkin monia eri puolia.

Jos haluaa matkustaa Arlandan lentokentältä Tukholman keskustaan junalla, voi valita kahdesta eri vaihtoehdosta.

Nopein keino on matkustaa Arlanda Express -junalla, jolla matka taittuu 20 minuutissa ilman pysähdyksiä. Vuoroväli on 15 minuuttia, ruuhkatunteina 10 minuuttia ja myöhäisiltoina puoli tuntia. Palvelu toimii vauhdikkaasti, mutta hintaakin piisaa: yksisuuntainen lippu maksaa 280 kruunua eli noin 30 euroa.

On myös mahdollista matkustaa tavallisella lähijunalla (pendeltågilla), joka kulkee Uppsalasta Arlandan lentoaseman ja Tukholman kautta Älvsjöhön. Jos junan kyytiin nousee Arlandasta, lipusta tulee maksaa lentokenttälisää, minkä vuoksi matka Tukholman keskustaan maksaa 135 kruunua (14, 60 euroa). Tällainen juna kulkee puolen tunnin välein, ja matka sillä keskustaan kestää 38 minuuttia.

On myös muita hieman monimutkaisempia ja halvempia vaihtoehtoja (kuten bussi Märstaan ja vaihto Tukholmaan kulkevaan lähijunaan) ja yksityisten operaattoreiden ajamia lentokenttäbusseja.

Helsingissä matka lentoasemalta keskustaan tulee sen sijaan maksamaan viisi euroa, ja hintaan sisältyvät myös vaihtoyhteydet Helsingin, Espoon, Vantaan ja Kauniaisten sisällä. Junia kulkee molempiin suuntiin päiväsaikaan kymmenen minuutin välein, mutta koska Helsingin keskustaan on mahdollista matkustaa sekä Myyrmäen että Tikkurilan kautta, seuraavaa junaa ei arkisin päiväsaikaan tarvitse odottaa viittä minuuttia pidempään.

Yksi Kehärataa puoltavista argumenteista onkin, että vaikka itse matka-aika Helsingin keskustaan ei ehkä olekaan nopein mahdollinen, odotusaika asemalla on melkein aina huomattavan lyhyt.

---


Otanpa loppuun pienen henkilökohtaisen ajatusleikin. Jos minä matkustaisin ulkomaille ja haluaisin ulkomailla matkustaa lentokentällä kaupunkiin, olisin todennäköisesti mielissäni tällaisesta kehäratamaisesta yhteydestä. Miksikö? Siksi, että puoli tuntia kentältä keskustaan ei kuulosta kovin pahalta, ei myöskään viiden euron hinta. Niin halpaa lentokenttäyhteyttä ei tule monessa paikassa vastaan. Ennen muuta olisin silti mielissäni siitä, että pääsisin näkemään kaupunkia joukkoliikennevälineen sisältä ja siten elämään kaupunkia muiden mukana. Näkemään, millaisia ihmisiä kaupungissa asuu, millaista arkea he elävät ja millaista joukkoliikennettä he käyttävät.

Toki ymmärrän mainiosti, etteivät tällaiset asiat kiinnosta kaikkia. Joukkoliikenteellisesti express-tyyliset lentokenttäyhteydet eivät silti minusta ole koskaan olleet kovin kiinnostavia juuri yllä mainituista syistä. Express-juna lentokentälle on kuin ympäröivästä todellisuudesta irrotettu kapseli, eräänlainen lentokentän jatke. Tietysti on olemassa myös matkustajia, joilla olisi käyttöä juuri sellaiselle yhteydelle: nopeammalle, mutta kalliimmalle. Kehärataa voi kuitenkin pitää edistysaskeleena jo pelkästään siksi, että se viimein tuo raiteet Helsinki-Vantaan lentoasemalle.

(Kirjoittaja on HSL:n palkkalistoilla, mutta ajattelisi aiheesta näin, vaikkei olisi.)

Johannes Laitila
tiedottaja, HSL

3 kommenttia:

  1. Kannattaa myös muistaa, että jos joku on mokannut aikataulunsa niin, että hieman alle 30 min on hänelle liian pitkä matkustusaika lentokentälle, hän voi aina hypätä taksin kyytiin. Matkustusaika on ruuhkasta riippuen nopsat 15 - 25 min, ja hintaa kertyy se 35 - 38 euroa, eli vain ihan vähän enemmän kuin Tukholman express-junassa.

    Meille muille 27 min on aivan siedettävä matkustusaika, varsinkin, kun matka maksaa vain 5 euroa.

    VastaaPoista
  2. Kritiikin pihvi ei olekaan matka-aika Helsingin keskustaan vaan matka junalla muualle Suomeen. Lentorata olisi vienyt lähes koko Suomen kaukojunaliikenteen kulkemaan lentoaseman kautta. Yhteys olisi ollut vaihdoton. Lisäksi Helsingin keskustaan olisi päässyt varttitunnissa. Kaikki olisivat voittaneet, ja Vantaan poikittaisliikenteeseen olisi voitu rakentaa raitiotie, mikä olisi enemmän omiaan siihen tarpeeseen kun matkustajamääriä katsotaan - ja palvelisi paremmin kun ei tarvitsisi bussiliityntää vaan veisi suoraan ovelle.

    Nyt sitten ollaan jumissa tilanteessa missä Helsingin keskustaan matkustetaan lentoasemalta puoli tuntia kännisten lähiöhanujen seassa viikonloppuyönä, Tampereen tai Lahden suuntaan pitää vaihtaa junaa (ja raidetta) Tikkurilassa matkalaukkuja raahaten (ja narkkarijengejä Dixissä vältellen), ja Kartanokoskelle menijä joutuu vaihtamaan bussiin Kehäradan asemalla (eli kulkee jatkossakin henkilöautolla). Ketään ei palvella hyvin, mutta koko homma maksoi silti arvioiden saman verran kuin millä olisi saanut Lentorata + poikittaisratikka -kombon. Fantastista suunnittelua, joka onnistuu vain Suomen erityisoloissa.

    VastaaPoista
  3. "Ketään ei palvella hyvin" olenpa toista mieltä. Nyt kuljen työmatkani aamuin illoin bussi-bussi-juna yhdistelmällä, aikaa kuluu tunti ja vartti. Jatkossa reipas kävely juna-asemalle noin 10min. ja sieltä junalla ilman vaihtoja työpaikalle, yhteensä siis max, 35min. lipun hinta pysyy samana reilu 3e päivä. Joten olen todella tyytyväinen tilanteeseen ja voin sanoa että minua ja varmasti monia muita palvelee loistavasti.

    VastaaPoista