tag:blogger.com,1999:blog-799449825308877376.post2969296697804135939..comments2023-02-24T10:16:55.370+02:00Comments on HSL Liikenteessä: Pyöräily on paras tapa liikkua – ainakin hyvän sään aikanaUnknownnoreply@blogger.comBlogger11125tag:blogger.com,1999:blog-799449825308877376.post-57767151732250034042013-05-17T07:00:01.452+03:002013-05-17T07:00:01.452+03:00No ei ole jos joutuu mennä 5 päivää ja 1 päivänä 1...No ei ole jos joutuu mennä 5 päivää ja 1 päivänä 10km jonkun tyhmän bussilakon takia!!!Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-799449825308877376.post-50994897091716438842012-08-30T08:09:44.229+03:002012-08-30T08:09:44.229+03:00Silloin tällöin Espoossa ja täältä Helsingin suunt...Silloin tällöin Espoossa ja täältä Helsingin suuntaan pyöräilevänä jaksaa ärsyttää se, ettei pyöräteitä ole merkitty johdonmukaisesti. Yksi viitta kahden kilometrin välein ei paljon auta varsinkaan mutkaisilla ulkoilureiteillä, samoin ilman varoitusta katoavat pyöräkaistat saavat hermostumaan. Olarista Kannelmäkeen on myös jotakuinkin mahdotonta selvitä ilman karttaa, vaikka pyöräily on nopein valinta tuolle reitille. Toisaalta esimerkiksi Olarista Tapiolaan pyöräillessä saa seistä jatkuvasti valoissa, mikä on omiaan hidastamaan matkaa - satunnainen pyöräilijä kun ei niitä sujuvampia kiertoteitä ilman karttaa löydä.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-799449825308877376.post-30113488986339897712012-08-24T11:22:03.697+03:002012-08-24T11:22:03.697+03:00Olen itse aktiivipyöräilijä,mutta on turha vertail...Olen itse aktiivipyöräilijä,mutta on turha vertailla Suomea johonkin Amsterdamiin tai edes Tanskaan,jo pelkät sääolot ovat niin erilaiset.<br />Eikä valtaosalla ihmisistä ole mitään halua/mahdollisuuksia jatkuvasti pyöräillä hikisinä/jalat jumissa työpaikoilleen tai muille asioilleen. Pyöräily ei ole mikään ratkaisu Hgin liikenneonglemiin laajemmalla tasolla.<br />En pidä itse aktiivipyöräilijänä myöskään yhtään näistä Salermon ajamista pyörätasku ym.ratkaisuista,en tod.halua tunkea itteni sinne moottoriliikenteen sekaan,eikä bussien kulkua pidä vaikeuttaa tunkemalla esim.Hämeentielle joku pyöräilykaista sekaan,jolla ei ole etenkään talviaikaan kuin pikkumarginaalikäyttäjäryhmä.<br />Ja ihan joka paikkaan ei pidä rakentaa myöskään miljoonia maksavia ali/ylikulkutunneleita,useimmissa paikoissa pärjätään ihan ilmankin käytännön järkeä normaalisti käyttäen.<br />Baana yes,muuten jäitä hattuun ja löytyy tuhat ja sata pyöräkäistoja ym.tärkeämpääkin investointia.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-799449825308877376.post-59292693407829898482012-08-14T10:24:48.095+03:002012-08-14T10:24:48.095+03:00On aika kuvaavaa, että suunnittelija kannustaa 30 ...On aika kuvaavaa, että suunnittelija kannustaa 30 km:n työmatkaan käyttämään polkupyörää ja 3 tuntia aikaa päivässä työmatkaan. Haloo - missä realismi?! Ei ole kenelläkään lapsiperheen vanhemmalla 3 tuntia aikaa ajella nautiskelemassa työmatkasta. Ilmeisesti suunnittelijat miettivät työkseen, miten ihmiset pakotetaan pyöränselkään - eikä esim. suunnitella bussilinjoja palvelemaan työmatkalaisia. Työmatkani on 15 kilomertiä, Helsingin sisäinen. Pyörällä ja yhdellä bussilla (ei tarvitse edes vaihtaa) menee täsmälleen sama aika tähän matkaan. Autolla puolet julkisten/pyöräilyn ajasta. Julkinen liikenne tai pyöräily lisää työmatka-aikaani 100%. Työmatkani ei ole työaikaa, toisin kuin ehkä liikenteensuunnittelijalla? Ei paljon naurata, kun haluaisi tulla toimeen mahdollisimman vähällä autoilulla. Kahden aikuisen ja yhden lapsen perheeseen tarvitaan ilmeisesti 2 autoa, suoran bussireitin varrella asuessaan, että päästään 15 km:n työmatka kulkemaan alle 4 tunnin vanhempien päivittäisestä ajasta.<br /><br />Voisitteko käyttää aikaanne järjelliseen työhön, eikä haihatteluun liikunnan ilojen liittämisellä pakolliseen työmatkaliikenteeseen.<br /><br />Vihjeeksi vaikka Ala-Tikkurilan ja Rautatieaseman välisen suoran bussiliikenteen kehittäminen Kehä III:a ja Tuusulanväylää käyttäen. Yksinkertaisesti esim. bussilinjat 70 T ja V voisivat kulkea molempiin suuntiin osittain Tuusulanväylää ja Kehä III:a. Silloin linja palvelisi myös Helsingin Pohjoisinta osaa jotensakin järkevästi. Tällaisen ajatuksen toteuttamiseen ei ilmeisesti liikenteensuunnittelijoiden pää riitä, kun on hikisenä aikaa pyöräillä yli 3:kin tuntia päivässä. Ilmeisesti ei työt juuri paina?<br />Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-799449825308877376.post-64978250631197276122012-07-24T13:12:27.787+03:002012-07-24T13:12:27.787+03:00Asun Pohjois-Espoossa noin 3 kilometrin verran keh...Asun Pohjois-Espoossa noin 3 kilometrin verran kehä 3 ulkopuolella. Teitä pitkin on matkaa 16 kilometriä töihin Ilmalaan. Menishän se pyörällä mutta ennen sitä pitäisi tiputtaa kaksi lasta päiväkotiin. Julkisilla kestää (bussi 29 + a-juna) noin 1h 15 minuuttia töihin. Autolla 15 min. Elil pyöräily ei onnistu ja julkisilla kulkeminen on erittäin hidasta. Ei siis kannusta ollenkaan "vihreään ja ympäristöystävälliseen" työmatkailuun. Koska siis HSL voisi pitää itseänsä ns Vihreänä vaihtoehtona tai ylipäätänsä tarjota tasavertaisia julkisia kulkuneuvopalveluita? Koska käyttöön otetaan ns pienlinja-autoja haja-asutusreitteihin ja muutetaan muutenkin reitit hieman enemmän "sukkulamaiseksi"? Koska meidän syrjäseutuasukkaiden busseihin tulee mahdollisuus ottaa pyörä kyytiin? Pyöräreittejä on, joo, mutta nekin on vain rikkaiden alueella sekä siellä, missä on ihmisiä eniten. Tämähän on kaupunkien asia eikä HSL:n. Terv. kunnallisvaaliehdokas -Jani H, Espoo-Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-799449825308877376.post-43320187251728195292012-05-30T18:11:40.085+03:002012-05-30T18:11:40.085+03:00Pyöräily on kivaa ja terveellistä, mutta eihän sen...Pyöräily on kivaa ja terveellistä, mutta eihän sen harrastamiseen tarvita vuokrapyöriä tai pumppausasemia. Jokainen kai voi hommata oman pyörän ja pumpun.Kusti P.noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-799449825308877376.post-32751930434492665222012-04-25T11:03:08.227+03:002012-04-25T11:03:08.227+03:00Hei,
olet oikeassa, pyörätelineitä on tulossa noi...Hei,<br /><br />olet oikeassa, pyörätelineitä on tulossa noin 50. Blogin kirjoitushetkellä minulla oli tiedossa tuo pienempi määrä.Tarja Jääskeläinenhttp://www.hsl.finoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-799449825308877376.post-19075477097344644232012-04-05T12:06:13.248+03:002012-04-05T12:06:13.248+03:00Ja vielä, pääpyöräreittiverkko on hieno tavoite (o...Ja vielä, pääpyöräreittiverkko on hieno tavoite (olen itsekin ollut pyöräilyfoorumissa mukana sitä suunnittelemassa), mutta se ei nähdäkseni ole keskeisin asia pyöräilyn kulkutapaosuuden nostamisessa.<br /><br />Noin 90% pyörämatkoista on 5km tai alle. Niissä on myös suurin potentiaali pyörämatkojen lisäämiselle. Kaltaisesi 30km pyöärilijät ja jopa itseni kaltaiset 10km pyöärilijät ovat pieni vähemmistö. Parin kilsan matkoilla pääreitistö palavelee vain sattumalta. Siksi tärkeintä on paikallisten pyöräreittien parantaminen, erityisesti mitä tulee asemien ympäristöihin ja kantakaupunkiin.Otso Kivekäshttps://www.blogger.com/profile/06632925053737731731noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-799449825308877376.post-72602043240927821062012-04-05T11:59:47.347+03:002012-04-05T11:59:47.347+03:00Hei,
pyöriä saattaa tosiaan tulla alkuun vain 500...Hei,<br /><br />pyöriä saattaa tosiaan tulla alkuun vain 500 (vaikka sopivampi luku olisi 1500), mutta asemia varmasti tulee kyllä yli 30. Ainakin 50 asemaa on tämänhetkisen ajatuksen mukaan tulossa jo 500 pyörälle.<br /><br />Wieniläiset, joilla on JCDX:n vanhin kaupunkipyöräjärjestelmä ja siis kokemusta ehtinyt kertyä, olivat sitä meiltä että alle 80 asemalla ei kannattaisi aloittaa ollenkaan. Mutta kunhan nyt jollain päästään liikkeelle ja sitten korjataan systeemi asialliseksi mahdollisimman nopeasti. Tärkeää on mieltää järjestelmä osaksi joukkoliikennettä, eikä turisteille suunnatuksi.<br /><br />Kai kaupunkipyörät muuten tulevat näkymään reittioppaassa yhtenä optiona? Siis yhdistettynä joukkoliikennematkoihin.<br /><br />Lisää kaupunkipyöristä mm Kaupunkifillarissa, <a href="http://www.kaupunkifillari.fi/blog/2012/02/25/mihin-kaupunkipyorien-asemat/" rel="nofollow">http://www.kaupunkifillari.fi/blog/2012/02/25/mihin-kaupunkipyorien-asemat/</a>Otso Kivekäshttps://www.blogger.com/profile/06632925053737731731noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-799449825308877376.post-87728366205080999302012-03-28T09:17:32.596+03:002012-03-28T09:17:32.596+03:00Oikeassa olet - nyt on kirjoittaja lisätty ja jatk...Oikeassa olet - nyt on kirjoittaja lisätty ja jatkossa kaikki HSL:n blogitekstit saavat allekirjoituksen.HSLhttps://www.blogger.com/profile/07513013353289136152noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-799449825308877376.post-28043538712054567482012-03-27T23:54:36.429+03:002012-03-27T23:54:36.429+03:00Eikö ole vähän hassua, että näinkin persoonallisel...Eikö ole vähän hassua, että näinkin persoonallisella otteella kirjoitettu blogiteksti kuitenkin julkaistaan nimettömänä? Kuka on tekstin "minä"?Elmo Allénhttps://www.blogger.com/profile/17117141040384826120noreply@blogger.com